بانک

انتقال وجه سریع و امن با شماره شبا چگونه انجام میشود

انتقال سریع و امن وجه با شماره شبا چگونه انجام میشود

شماره شبا چیست؟

شماره شبا یک مخفف است که به شماره حساب بانکی استاندارد در کشور های اعضای اتحادیه اروپا و برخی کشور های دیگر مانند ایران نیز اشاره دارد. شبا مخفف عبارت “”International Bank Account Number به معنی «شماره حساب بانکی ایرانيان» است که به منظور تسهیل و استاندارد سازی انتقال وجه بین بانک ‌های کشور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با استاندارد ۱۳۶۱۶-ISO ، تعریف و ایجاد شده است. با شماره شبا امکان انتقال وجه به صورت ملی و بین‌ المللی را با هزینه‌ های کمتر و سرعت بالاتر فراهم می باشد.

 

ساختار شماره شبا:

شماره شبا معمولاً یک کد 24 رقمی منحصر به فرد در نظام بانکی کشور است (با IR مجموعاً ۲۶ کاراکتر می‌ شود) که شامل اطلاعات زیر است:

1- کد کشور: دو حرف کد کشور (مانند “”DE برای آلمان یا “”IR برای ایران).

2- علامت تعریف کننده: دو رقم به منظور کنترل صحت ساختار

3- شماره شناسایی بانک: سه رقم کد شناسایی بانک (مانند “123”).

4- شماره مشخص کننده نوع حساب: یک رقم به منظور معرفی نوع حساب.

5- شماره حساب بانکی: هجده رقم برگرفته از شماره حساب.

 

کاربرد شماره شبا:

1- انتقال وجه بین ‌بانکی (سامانه ‌های حواله الکترونیکی بانکی مانند ساتنا و پایا)

2- انتقال حواله های ارزی بین ‌المللی

 

شما اگر بخواهید از روش کارت به کارت یا همان حواله سحاب پول جابه جا کنید با محدودیت سقف مجاز روزانه 10 میلیون تومان برخواهید خورد. در صورتی که نیاز باشد مبالغ بالا تر انتقال دهید، روش پایا و ساتنا به کار شما می آیند. استفاده از شماره شبا کار را بسیار آسان کرده است. دیگر تنها با داشتن شماره شبا می توانید در امنیت بالا و به آسانی مبالغ زیاد را جا به جا کنید.

 

انتقال پول به روش پایا:

سامانه پرداخت ‌های الکترونیکی پایا یکی از سامانه‌ های ملی پرداخت الکترونیکی در ایران بوده است. این سامانه توسط شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان (PEP) تحت اشراف بانک مرکزی ایران ایجاد شده بود.

از طریق سامانه پایا، کاربران می‌ توانستند با استفاده از کارت‌ های بانکی خود (کارت ‌های عضو شتاب و شتاب ‌دار) اقدام به انجام تراکنش ‌های مختلف اعم از انتقال وجه، خرید اینترنتی، پرداخت قبوض، شارژ موبایل و… نمایند. این سامانه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین سامانه ‌های پرداخت الکترونیکی در ایران شناخته می ‌شود و در فروشگاه‌ ها و وب‌ سایت ‌ها به عنوان روش پرداخت آنلاین مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

حواله پایا این امکان را برای مشتریان فراهم می کند که تا سقف 50 میلیون تومان واریز وجه انجام دهید و همچنین حواله‌ هایی با مبالغ جزئی ‌تر به تعداد زیادی از افراد واریز کند. این موضوع در واریز حقوق و دستمزد نیرو های یک شرکت کاربرد دارد. پایا یکی از پرطرفدار ترین روش های انتقال وجه در بین مردم شناخته شده است زیرا هیچ کارمزدی از افراد نمی گیرد و مطمئن است. انتقال وجه به روش پایا در روز های کاری انجام می شود و بازه های زمانی خاص خود را دارد. طبق تحقیقات انجام شده انتقال وجه پایا، در روز های کاری ۴ مرتبه انجام می شود.

 

انتقال پول به روش ساتنا:

ساتنا یکی از سامانه‌ های ملی پرداخت الکترونیکی در ایران می باشد. این سامانه توسط شرکت توسعه فناوری اطلاعات کارتخوان پارسیان تحت نظارت بانک مرکزی ایران ایجاد شده بود. سامانه ساتنا برای انجام تراکنش ‌های مالی از طریق کارت‌ های بانکی (کارت ‌های عضو شتاب و شتاب ‌دار) و همچنین تلفن همراه (موبایل) به کار می ‌رفت. کاربران می‌ توانستند با استفاده از این سامانه اقدام به انجام تراکنش‌ های مختلف اعم از انتقال وجه، خرید اینترنتی، پرداخت قبوض، شارژ موبایل و… کنند.

در صورتی که قصد دارید مبلغ بالای 50 میلیون تومان پول انتقال دهید باید از روش ساتنا استفاده کنید. واریز وجه ساتنا حداکثر نیم ساعت به طول می انجامد و از ساعت 6:30 تا 14:30 روز شنبه تا چهارشنبه انجام می شود.

انتقال حواله های ارزی بین ‌المللی با استفاده از شماره شبا:

شبا در مبادلات بین المللی اهمیت زیادی دارد. شبا بر اساس استاندارد ) IBANمخفف شماره حساب بانکی بین المللی) ایجاد شد که در حال حاضر در بسیاری از کشور های جهان از جمله کشور های اروپایی به عنوان شماره حساب بانکی استفاده می شود. انتقال حواله های ارزی بین المللی با شماره شبا بسیار آسان بوده و سالانه میلیارد ها تراکنش با این روال انجام می شود.

نحوه دریافت شماره شبا:

امروزه شماره شبا رو یا پشت اکثر کارت های بانکی نوشته شده است (شماره شبا همچنین می تواند بر روی دفترچه حساب ‌های بانکی شا باشد) اما در صورتی که روی کارت خود همچین شماره ای ندیدید و یا شماره شبا شما به خاطر استفاده مستمر از کارت پاک شده بود می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  1. یکی از روش های دریافت شماره شبا، مراجعه حضوری به بانک و شعبه حساب بانکی شماست. فقط کافیست از متصدی بانک شماره شبا کارت بانکی خود را درخواست کنید.
  2. شما با استفاده از دستگاه‌ های خودپرداز می توانید به آسانی شماره شبا خود را دریافت کنید.
  3. استعلام شماره شبا از طریق سایت های اینترنتی معتبر که به این قصد طراحی شده اند راه آخر پیشنهادی ما به شماست. امروزه روش های حضوری برای خیلی از افراد خوشایند نیست و با توجه به پیشرفت تکنولوژی تمایل بیشتری در استفاده از گوشی های همراه و نرم افزار های پیشرفته وجود دارد. محاسبه اینترنتی شماره شبا در این سایت ها بسیار اسان بوده و فقط کافیست شماره کارت و یا شماره حساب خود را در باکس طراحی شده وارد کنید و شماره شبا صحیح خود را دریافت کنید. فقط چند ثانیه زمان می برد.

 

اهمیت شماره شبا:

  1. با داشتن شماره شبا مقصد، دیگر نیازی نیست شما اطلاعاتی نظیر نام بانک، کد شعبه، شماره و نوع حساب و … را از طرف مقابل خود درخواست کنید. تنها با در اختیار داشتن این کد 24 رقمی می ‌توانید هر مقدار پول را با سرعتی بیشتر از راه‌ های دیگر به حساب مقصد جا به جا کنید.
  2. در روش کارت به کارت کارمزد و هزینه جا به جایی از حساب مبدا گرفته می شود که در برخی موارد این اعداد به چشم می آید و به صرفه نیست. انتقال پول با استفاده از شماره شبا هزینه های به مراتب پایین تری نسبت به بقیه رویه ها دارد.
  3. درصد خطا به نسبت کارت به کارت بسیار پایین تر می باشد. شماره شبا برای هر مشتری منحصر به فرد می باشد و همین امر امنیت را بسیار بالابرده است. در صورتی که سهوا در وارد کردن یک یا چند رقم از شماره شبا اشتباه کنید، از آنجایی که احتمال وجود حساب مشابه بسیار پایین است، بلافاصله خطا به اطلاع مشتری یا متصدی بانک می ‌رسد در نتیجه خطای واریز اشتباه وجه بسیار کاهش می ‌یابد. شما تا زمانی که شماره شبا صحیح را وارد نکنید، تراکنش مالی شما انجام نمی شود.
  4. ممکن است مبلغی به حساب شما می آید که نمی ‌دانید چه کسی آن را به حسابتان واریز کرده است. در این حال می توانید اطلاعات بانی حساب طرف مقابل را در سایت هایی که استعلام شماره شبا انجام میدهند وارد کنید. با این روش می توانید اطلاعات حساب مقابل مانند نام و نام خانوادگی مقصد را پیدا کنید.
  5. تنها راه گرفتن سود سهام عدالت این است که در سامانه سجام ثبت نام و شماره شبا خود را به آنها ارائه دهید.

 

در این مقاله سعی داشتیم اطلاعات کاملی در رابطه با شماره شبا، نحوه به دست آوردن و اهمیت و کاربرد های آن برای شما عزیزان جمع آوری کنیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *