بانک

تسهیلات بانکی و انواع آن | آیا تسهیلات با وام یکی است؟

تسهیلات بانکی

تسهیلات بانکی به امکانات و خدمات مالی ارائه شده توسط بانک‌ها به مشتریانشان اطلاق می‌شود، در واقع این تسهیلات از منابع بانک‌ها با هدف کمک اقتصادی به افراد و کسب و کارها اعطا می‌شود. تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها با هدف ورود سرمایه به اقتصاد کشور ارائه می‌گردد تا از منابع بانکی به‌صورت هدفمند استفاده شود. تسهیلاتی که توسط بانک‌ها ارائه می‌شود جزء اصلی عملکرد بانک‌ها هستند که نقدینگی متناسب با نیازهای جامعه را به صورت مستقیم تامین می‌کنند. این تسهیلات به‌طور معمول از طریق اعطای وام‌ها، صدور انواع سپرده‌ها و ارائه خطوط اعتباری ارائه می‌شوند. اگر قصد دریافت انواع وام بانکی و یا تسهیلات را دارید، در این مقاله از «رسید 24» با ما همراه شوید تا شما را با شرایط انواع تسهیلات بیش‌تر آشنا کنیم.

تسهیلات بانکی چیست؟

بانک‌ها با استفاده از منابعی همچون سرمایه و سپرده‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد دارایی‌های درآمدزا و سودآور سرمایه خود را افزایش داده و فعالیت‌های اقتصادی خود را برای کسب درآمد بیش‌تر گسترش دهند. معنی تسهیلات بانکی عبارت است از منابعی که بانک‌ها ارائه می‌دهند تا نقدینگی لازم برای افراد و شرکت‌ها را فراهم کرده و در حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی موثر باشد. این تسهیلات می‌توانند شامل وام‌های مختلف، خطوط اعتباری و سایر ابزارهای مالی باشند که به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کنند سرمایه لازم را برای شروع یا گسترش کسب و کارها به دست آورند.

انواع تسهیلات بانکی

انواع تسهیلات بانکی در حسابداری به پنج دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، این تسهیلات می‌تواند در اشکال مختلف و براساس نیاز درخواست کننده به وی اعطا شود. بانک‌های دولتی و خصوصی با ارائه این تسهیلات فعالیت‌های اقتصادی را ترویج داده و از رشد و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی حمایت می‌کنند. در عین حال با بهره‌مندی از سود این فعالیت‌ها به بهبود و افزایش منابع خود هم کمک می‌نمایند. به‌صورت کلی نواع تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها عبارتند از:

نوع تسهیلات بانکی توضیحات
مضاربه مشترک شدن بانک و مشتری به منظور همکاری و سودهای مشترک بر مبنای سرمایه‌گذاری بانک در فعالیت‌های مشترک
مشارکت مدنی شرکت‌های حقیقی یا حقوقی با همکاری در فعالیت‌های معین با بانک
جعاله الزام شخصی برای ادای مبلغ معین در قبال انجام یک عمل مشخص بر اساس قرارداد
مرابحه عرضه کالاها و خدمات توسط بانک به متقاضی واگذاری آن با افزودن سود
فروش اقساطی واگذاری کالا به بهای معین به دیگر طرف و دریافت قسط به شکل مساوی یا غیر مساوی
خرید دین خرید دین با کمتر از مبلغ اسمی از دیون
سلف پیش‌خرید نقدی محصولات با یک قیمت مشخص به منظور تامین بخشی از سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

 

شرایط گرفتن تسهیلات از بانک ‌ها چیست؟

شرایط گرفتن تسهیلات از بانک یا موسسات مالی مورد تایید بانک مرکزی شرایط متفاوتی دارد که براساس نوع تسهیلات، میزان مبلغ درخواستی، نوع فعالیت اقتصادی، وضعیت مالی فرد یا شرکت و عوامل دیگر تعیین می‌شود. اما شرایط عمومی برای گرفتن تسهیلات عبارتند از:

  • درخواست از سوی یک بنگاه اقتصادی: فرد یا شرکت درخواست دهنده باید به عنوان یک واحد تجاری یا تولیدی فعالیت داشته باشد که بانک یا موسسه مالی می‌خواهد به آن تسهیلات اعطا کند.
  • شرایط واجد شدن برای دریافت تسهیلات: این شرایط ممکن است شامل داشتن توانایی و قابلیت پرداخت اقساط با توجه به درآمد و وضعیت مالی باشد. همچنین برای برخی از تسهیلات باید حتما وثیقه یا ضمانت‌نامه ارائه شود.
  • سود و سهم در سود حاصل از فعالیت: بانک یا موسسه مالی علاوه بر دریافت اقساط تسهیلات ممکن است در سود حاصل از فعالیت تولیدی یا خدماتی یا توسعه آن هم سهم داشته باشد. این امر به عنوان یک نوع هم‌سودی بین تسهیلات دهنده و دریافت کننده تسهیلات مطرح می‌شود.

قسط تسهیلات چیست؟

قسط تسهیلات به مبلغی اشاره دارد که به صورت منظم و تعیین شده توسط گیرنده وام (وام‌گیرنده) به بانک یا موسسه‌ای که وام را اعطا کرده در بازه‌های زمانی مشخص پرداخت می‌شود. این مبلغ معمولا شامل قسط اصل و همچنین سود مربوط به وام است که براساس مقررات و شرایط تعیین شده در قرارداد اعطای وام به صورت ماهانه یا دوره‌ای توسط وام‌گیرنده پرداخت می‌شود. این قسط‌ها معمولا به مدت مشخصی ماهیانه و یا سالانه برای بازپرداخت کل مبلغ وام تعیین می‌شوند. شرایط انواع تسهیلات بانکی برای شرکت ها به لحاظ پرداخت قسط و مبلغ تسهیلات با افراد حقیقی متفاوت بوده و صاحبان کسب و کارها باید اطلاعات مربوط به این شرایط را از بانک خود دریافت کنند.

وام بانکی چیست؟

وام بانکی یک نوع تسهیلات مالی است که بانک‌ها و موسسات مالی به افراد یا شرکت‌ها اعطا می‌کنند. این اعطای وام به مبلغی خاص صورت می‌گیرد که ممکن است برای اهداف مختلفی نظیر خرید مسکن، وسایل نقلیه، تاسیس یا توسعه کسب و کار، پرداخت هزینه‌های آموزشی یا هزینه‌های روزمره انجام شود. شرایط اعطای وام بانکی شامل مبلغ، نرخ بهره، مدت زمان بازپرداخت و دیگر شرایط مالی ممکن است متفاوت باشد و براساس نوع و هدف اعطای وام مشخص می‌شود. افراد یا شرکت‌ها معمولا با پرداخت اقساط و سودهای مشخص شده مبلغ وام را به تدریج بازپرداخت می‌کنند تا وام به صورت کامل تسویه شود.

انواع وام بانکی ۱۴۰۲

افراد می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی یا از طریق سامانه‌های آنلاین، شرایط و مدارک مورد نیاز برای هر نوع وام را به‌دست آورده و اقدام به دریافت تسهیلات بانکی نمایند. لیست انواع وام های بانکی که در سال 1402 به افراد و شرکت‌ها ارائه می‌شود، عبارتند از:

نوع وام شرایط
وام قرض الحسنه بانک‌ها با سود پایین مبلغی را با شرایط خاص به افراد اعطا می‌کنند که متعهد به بازپرداخت آن اقساطی باشند.
وام ازدواج برای تسهیل ازدواج جوانان، دولت و بانک‌ها تسهیلات اینترنتی یا حضوری در شعب بانکی ارائه می‌دهند.
وام مسکن تسهیلات مسکن با شرایط خاص برای خرید یا ساخت مسکن به افراد اعطا می‌شود.
وام کالا برای خرید کالاهای اساسی مانند لوازم خانگی ارائه می‌شود.
وام مضاربه جهت تامین نقدینگی برای آغاز یا توسعه فعالیت‌های اقتصادی به افراد و شرکت‌ها اعطا می‌شود.
وام خودرو تسهیلات برای خرید خودروهای داخلی با شرایط معین ارائه می‌شود.
وام خرید مواد اولیه برای تامین نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان در صنایع مختلف ارائه می‌شود.
وام قرض الحسنه فرزندآوری تسهیلات برای فرزندانی که متولد پس از تاریخ خاصی هستند ارائه می‌شود.
وام بازنشستگان تسهیلات مربوط به بازنشستگان و کمک به آن‌ها در دوران بازنشستگی.
وام اربعین تسهیلاتی که برای زائرین به مناسبت زیارت اربعین ارائه می‌شود.

 

فرق وام و تسهیلات چیست؟

وام و تسهیلات بانکی به لحاظ کلی شباهت‌های زیادی با هم دارند، در واقع تسهیلات با وام یکی از انواع تسهیلات بانکی است که به افراد حقیقی و حقوقی ارائه می‌شود. وام و تسهیلات اصطلاحاتی هستند که در زمینه ارائه منابع مالی از سوی بانک‌ها و موسسات مالی به افراد یا واحدهای صنعتی و تجاری استفاده می‌شوند، اما اصلی‌ترین تفاوت‌های وام و تسهیلات به شرح زیر است:

  • وام: وام معمولا به منظور ارائه یک مبلغ مشخص پول یا منابع مالی به افراد یا شرکت‌ها با شرایط مشخص بازپرداخت و دریافت سود اعطا می‌شود. در این حالت پرداخت یا بازپرداخت اصل و سود به صورت مشخص و با شرایط قراردادی اتفاق می‌افتد. بیشتر اوقات وام با شرایط مشخصی همچون نرخ بهره، مدت زمان بازپرداخت و شروط دیگر ارائه می‌شود.
  • تسهیلات بانکی: این اصطلاح به یک مفهوم گسترده‌تر از اعطای منابع مالی توسط بانک‌ها اشاره دارد که ممکن است شامل انواع و اقسام وام‌ها و منابع مالی مختلف باشد. تسهیلات بانکی شامل تمامی انواع منابع مالی اعطا شده توسط بانک‌ها به افراد یا واحدهای تجاری از جمله وام‌ها، مرابحه، مضاربه، مشارکت مدنی و دیگر ابزارهای مالی است که بانک‌ها برای تامین نیازهای مالی افراد و واحدهای اقتصادی ارائه می‌دهند. تفاوت وام و تسهیلات خیلی پیچیده نیست، فقط شرایط پرداخت و دریافت وام با تسهیلات یکسان نیست و افراد باید براساس نیاز خود بین تسهیلات و وام بانکی یکی را انتخاب نمایند.

بهترین بانک برای گرفتن وام

اغلب بانک‌های ایران به صورت‌های مختلفی به مشتریان خود وام می‌دهند، در واقع افرادی که در ایران به دلایل مختلف همچون راه اندازی یک کسب و کار، ازدواج، خرید خودرو و یا موارد دیگر نیاز به پول دارند با مراجعه به بانک‌های دولتی و خصوصی می‌توانند درخواست وام بدهند. بهترین بانک برای گرفتن وام بانک‌هایی هستند که شرایط بازپرداخت و نرخ سود آن‌ها پایین باشد. همچنین شرایط آسان پرداخت قسط تسهیلات هم یکی از مواردی است که افراد باید در هنگام دریافت وام از بانک‌های مختلف به آن توجه کنند. در حال حاضر قسط تسهیلات بانک سپه شرایط بسیار خوبی دارد و افراد می‌توانند با شرایط مقرون‌ به صرفه از این بانک وام یا تسهیلات بانکی مورد نظر را دریافت کنند. در جدول اسامی تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی ذکر شده تا بتوانند براساس نوع وارد مورد نیاز به بانک مورد نظر مراجعه کنید.

نام بانک انواع وام‌ها
بانک ملی وام قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، وام تسهیلات مسکن، وام خودرو، وام کالا، وام خودرو فرسوده، وام مضاربه ای، وام ماشین آلات و تجهیزات یا فروش اقساطی، وام ازدواج، وام جعاله
بانک ملت وام ازدواج، وام جعاله، وام فروش اقساطی، وام خودرو، وام کالا، وام خودرو فرسوده، وام مضاربه ای، وام قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، وام خرید تجهیزات و مواد اولیه
بانک صادرات وام ازدواج، وام جعاله، وام مضاربه ای، وام قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، وام خرید تجهیزات و مواد اولیه، وام کالا، وام خودرو، وام فروش اقساطی مسکن و تجهیزات
بانک صادرات ازدواج، جعاله، مضاربه ای، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، خرید تجهیزات و مواد اولیه، کالا، خودرو، فروش اقساطی مسکن و تجهیزات
بانک سپه ازدواج، جعاله، مضاربه ای، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، فروش اقساطی، کالا، خودرو
بانک تجارت تامین مسکن، ازدواج، جعاله، مضاربه ای، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، فروش اقساطی، کالا، خودرو
بانک پست بانک جعاله، مضاربه ای، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، فروش اقساطی، کالا، خودرو، خرید تجهیزات و مواد اولیه، اشتغال
بانک مسکن تامین مسکن پس انداز صندوق یکم، مسکن جوانان، مسکن خانه اولی ها، مسکن پس انداز بانک مسکن، مسکن اوراق ممتاز، مسکن مهر، مسکن روستایی، مسکن انبوه سازان، جعاله تعمیر مسکن، فروش اقساطی مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات
بانک صنعت و معدن وام های بلندمدت برای صنایع مختلف، وام های کوتاه مدت، وام های ارزی
بانک رفاه ازدواج، کالا، خودرو، تحصیلی، جعاله تعمیر مسکن، جهیزیه، درمان، قرض الحسنه ودیعه مسکن، مسکن روستایی، فروش اقساطی، خرید تجهیزات و مواد اولیه، مضاربه، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری
بانک توسعه صادرات ایران توسعه طرح های سرمایه گذاری توجیه پذیر، صادرات کالاهای غیرنفتی، خرید ماشین آلات و تجهیزات و مواد اولیه
بانک توسعه تعاون اشتغال، بانوان، فروش اقساطی، خرید تجهیزات و مواد اولیه، مضاربه، کالا، جعاله، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری
بانک سرمایه قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، جعاله، مضاربه، کالا، فروش اقساطی
بانک پارسیان فروش اقساطی، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، جعاله، مضاربه، خودرو، خرید تجهیزات و مواد اولیه، مسکن
بانک پاسارگاد فروش اقساطی، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، جعاله، مضاربه، خرید آنلاین کالا
بانک سینا قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، جعاله تعمیر مسکن، ساخت مسکن، مضاربه، کسب و کار
بانک ایران زمین قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، جعاله، طرح سلامت، مضاربه، فروش اقساطی
بانک اقتصاد نوین قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، جعاله، مضاربه، فروش اقساطی، خودرو، ازدواج
بانک سامان جعاله، مضاربه، فروش اقساطی، خودرو، ازدواج، قرض الحسنه در ازای سپرده گذاری، خرید خودرو، خرید مسکن، ساخت مسکن، خرید تجهیزات و مواد اولیه

 

شرایط عمومی دریافت وام تسهیلات چیست؟

وام و تسهیلات بانکی هر دو اشکال اعطای منابع مالی از سوی بانک‌ها به افراد یا واحدهای تجاری هستند، اما تفاوت‌های مهمی در شرایط و اهداف این دو وجود دارد. دریافت وام‌ها معمولا نیازمند ارائه مدارک و اسناد مختلف است که بر اساس نوع وام مورد نظر و سیاست‌های هر بانک یا موسسه‌ مالی متفاوت است. شرایط عمومی دریافت وام‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  1. مدارک شناسایی، شغل و درآمد فردی:
  • ارائه مدارک شناسایی همچون کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت (در صورت داشتن) برای اثبات هویت و ارائه مدارکی همچون فیش حقوقی که شغل و درآمد فرد را تایید کنند.
  1. مدارک شناسایی و گواهی‌های ضامن یا سند:
  • در برخی موارد نیاز به ضمانت یا ضامن برای وام وجود دارد. لذا ممکن است نیاز باشد مدارک شناسایی و گواهی‌های ضامن را هم در پرونده درخواست وام خود قرار دهید.
  1. مدارک لازم برای موضوع اصل وام:
  • این مدارک بسته به نوع وام از فرد متقاضی درخواست می‌شود، مثلا برای وام ازدواج، نیاز به ثبت‌نام در سیستم وام ازدواج و کد رهگیری دارید.

تفاوت وام قرض الحسنه با دیگر وام ها

وام قرض الحسنه یکی از انواع وام‌هایی است که جز تسهیلات با وام بانک‌ها محسوب می‌شود، در این نوع وام، وام دهنده به صورت بدون سود و به شکل قرض الحسنه مبلغ مورد نیاز را به وام‌گیرنده اعطا می‌کند. در وام قرض الحسنه سود به عنوان درآمد بانک محسوب نمی‌شود و وام‌گیرنده تنها مبلغ وام اصلی را با کلیه شرایط و زمان تعیین شده پس می‌دهد. از طرف دیگر سایر انواع وام‌ها همچون وام مسکن، وام خودرو، وام تحصیلی و موارد دیگر با احتساب سود و کارمزد های مختلف باید بازپرداخت آن صورت گیرد که به عنوان درآمد بانک یا موسسه مالی دریافت می‌شود.

سوالات متداول

۱. انواع وام بانکی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

انواع وام بانکی به چند دسته تقسیم می شوند که می توان به وام های قرض الحسنه و ازدواج و مسکن و خودرو و مضاربه اشاره کرد.

۲. تسهیلات بانکی چیست؟

تسهیلات بانکی مجموعه‌ای از وام‌ها و خدمات مالی است که توسط بانک‌ها و نهادهای مالی به افراد و شرکت‌ها ارائه می‌شود. این تسهیلات می‌توانند شامل وام‌های مسکن، خرید خودرو، وام‌های تجاری، وام‌های شخصی و غیره باشند.

۳. وام بانکی و تسهیلات چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

وام بانکی و تسهیلات در اصل دو مفهوم مختلف هستند. وام بیشتر به مبلغی اشاره دارد که بانک به شخص یا شرکتی اعطا می‌کند و باید به صورت بازپرداخت با بهره مبلغ به بانک عودت داده شود. در حالی که تسهیلات مفهوم گسترده‌تری دارد و شامل مجموعه‌ای از وام‌ها و خدمات مالی است که از جمله آنها می‌توان به وام‌های تجاری و سایر نیازهای مالی که اغلب به کسب و کارها اعطا می‌گردد در این مقایسه اشاره کرد. به عبارت دیگر وام یک جزء از دسته‌بندی کلی تسهیلات بانکی است.

۴. چه میزان وام می‌توان از بانک دریافت کرد؟

حداکثر میزان وامی که می‌توانید از بانک دریافت کنید بسته به نوع تسهیلات، شرایط بانک و ارزش وثیقه یا درآمد شما متغیر است. برای مثال وام مسکن یا وام خرید خودرو معمولا سقف خاصی دارد که بانک این سقف را تعیین می‌کند، در حالی که وام‌های شخصی معمولا به درآمد و شرایط شخصی شما بستگی دارند.

سخن پایانی

در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با مفهوم تسهیلات بانکی و انواع وام بیش‌تر آشنا کنیم تا بتوانید خدمات مورد نیاز بانکی را براساس شرایط خود برای دریافت پول یا اعتبار از بانک‌ها و موسسات مالی دولتی و خصوصی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *