بانک

جدول ساعات جدید انتقال وجه ساتنا و پایا ۱۴۰۲ ( راهنمای انتقال شبا )

ساعت کاری جدید ساتنا و پایا انتقال شبا

در این مقاله میخواهیم ساعات جدید انتقال وجه پایا ۱۴۰۲ را بررسی نماییم . همانطور که اطلاع دارید انتقال وجه پایا یکی از پرطرفدارترین روش های انتقال وجه است که مزایای بسیاری دارد. ساعات واریز وجه پایا در طول شبانه مختلف است و افراد در چند نوبت می توانند حواله را انجام دهند. وجه پایا مخفف سامانه پایاپای الکترونیکی بوده و به هدف بهبود عملکرد نظام بانکداری کشور تاسیس شده است.

ساعات کاری سامانه‌های ساتنا و پایا در راستای تغییر ساعت کاری ادارات و ساعت کاری بانک‌ها اطلاع رسانی شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در راستای تغییر ساعت کاری ادارات و شعب بانک‌ها، ساعات کاری سامانه‌های ساتنا و پایا از روز شنبه مورخ  ۰۳/۲۰/‏۱۴۰۲‬ تا اطلاع ثانوی به‌شرح جدول زیر است.

جدول ساعت کاری پایا و ساتنا

ساعت پایان کار ساتنا پایا
دستور پرداخت بین مشتری دستور پرداخت بین بانکی
۱۴:۳۰ بدون تغییر ۱۵:۰۰ بدون تغییر چرخه اول: ساعت ۳:۴۵ جهت تسویه تراکنش های شاپرکی و غیرشاپرکی چرخه دوم: ساعت : ۹:۴۵

چرخه سوم: ۱۲:۴۵

چرخه چهارم: ساعت ۱۸:۴۵

بدیهی است ساعت شروع پردازش چرخه واحد پایا (شاپرکی و غیرشاپرکی) در روزهای تعطیل رسمی ساعت ۱۲:۴۵ خواهد بود.

لازم به ذکر است ساعت شروع به کار سامانه ساتنا همزمان با ساعت شروع به کار شعب بانک‌ها خواهد بود.

بانک مرکزی تأکید کرد: بانک‌های عامل پرداخت‌یاری موظفند در اسرع وقت و حداکثر تا ساعت ۸:۰۰ صبح نسبت به واریز وجوه مرتبط با پرداخت‌یاران، اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

لازم به ذکر است ساعت شروع به کار سامانه ساتنا همزمان با ساعت شروع به کار شعب بانک‌ها خواهد بود.

بانک مرکزی تأکید کرد: بانک‌های عامل پرداخت‌یاری موظفند در اسرع وقت و حداکثر تا ساعت ۸:۰۰ صبح نسبت به واریز وجوه مرتبط با پرداخت‌یاران، اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

واریز وجه حواله ساتنا و پایا در روزهای تعطیل

ساتنا:

با توجه به ماهیت دستور پرداخت های ساتنا که دارای سررسید همان روز (Value Same Day) می باشند، در صورتی که حواله (در بانک مبداء) در محدوده ساعت کار عادی بانک ها صادر شده باشد، وجه مربوط در همان روز کاری در بانک مقصد به حساب ذی نفع واریز می شود. در غیر این صورت وجه حواله در روز کاری بعد به حساب واریز خواهد شد.

پایا:

انتقالات سامانه پایا برای دستور پرداختهای مشتریان در روزهای تعطیل ۱بار در روز و در ساعت ۱۳:۴۵ صورت می پذیرد.

مبلغ قابل انتقال در روش پایا
مبلغ قابل جابه‌جایی در روش پایا حداقلی ندارد و‌ برای مبالغ پایین‌تر با تکرر بیشتر استفاده می‌شود. برای ثبت حواله پایا سه راه وجود دارد:

۱- اینترنت بانک: حداکثر مبلغ هر حواله پایا به روش اینترنت بانک ۱ میلیارد ریال است.

۲- موبایل بانک: با استفاده از موبایل بانک هم می‌توان حواله پایا ثبت کرد. حداکثر مبلغ قابل انتقال از این طریق ۱ میلیارد ریال است.

۳- شعبه بانک: در این حالت حداکثر مبلغ قابل انتقال ۱ میلیارد ریال است.

ساعت واریز انتقال پول به روش ساتنا :
ساتنا تنها در ساعت اداری شعب بانک ها انجام می شود.

شنبه لغایت پنجشنبه(روزهای کاری):ساعت پذیرش: ۷:۳۰ صبح و ساعت خاتمه پذیرش: ۱۴:۱۵

زمان لازم برای انتقال وجه از طریق ساتنا
در این سامانه مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس‌انداز و مدت‌دار) می‌باشند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه (مبالغ بیش از پانصد میلیون ریال) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند. در حال حاضر زمان لازم برای انتقال وجه با استفاده از این سامانه بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه در بانک‌های مختلف متفاوت است.
تسویه مبادلات بین‌بانکی در این سامانه به‌صورت آنی، قطعی، نهایی و برگشت­‌ناپذیر انجام می‌گیرد، مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد، در غیر این‌صورت مبادلات تا تأمین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار گرفته و در صورت عدم تأمین نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شون

مبلغ قابل انتقال در روش ساتنا

معمولاً برای مبالغ بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام ساتنا دو راه وجود دارد:

۱- اینترنت بانک: در روش اینترنت بانک می‌توان مبالغ با حداقل ۵۰۰ میلیون ریال و حداکثر ۱ میلیارد ریال در روز را از طریق حواله ساتنا جابه‌جا کرد که سقف این مبلغ با استفاده از دستگاه توکن ۲ میلیارد ریال است. برای افزایش سقف انتقال وجه خود از طریق ساتنا، باید به نزدیکترین شعبه بانک موردنظر خود مراجعه نمایید. برای انجام تراکنش‌هایی با مبالغ بیشتر از سقف و با استفاده از حواله ساتنا، باید به صورت حضوری به شعبه بانک مراجعه کرد.

۲- شعبه بانک: در این حالت سقف مبلغ انتقال وجه نامحدود است. قابل توجه است که جابه‌جایی مبالغ بیشتر از ۲ میلیارد ریال، مستلزم ارائه مستندات و مدارک لازم مبنی بر وقوع یک معامله یا یک رویداد مالی به شعبه بانک است.

در روش های انتقال ساتنا و پایا برای انجام انتقال وجه به شماره شبا حساب بانکی مقصد نیاز دارید و یکی از راحت ترین گزینه ها برای دریافت شماره شبا مراجعه به سایت رسید 24 می باشد که بعد از باز شدن سایت میتوانید به دو صورت : تبدیل شماره کارت به شماره شبا و یا تبدیل شماره حساب به شبا اقدام کنید و از شماره شبا دریافت شده در معاملات بانکی خود استفاده فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *