شماره شبا

شماره شبا چیست؟ نحوه دریافت شماره شبا

شماره شبا یک شماره 24 رقمی و شناسه حساب بانکی ایرانیان است. تا چند سال پیش که این شماره طراحی نشده بود، هر بانک برای شماره‌گذاری حساب مشتریان و انجام تراکنش‌های بین بانکی از روش خاص خودش استفاده می‌کرد و این اتفاق به مرور باعث ایجاد مشکلاتی برای مشتریان شد. به همین دلیل این شماره طبق استاندارد بین‌المللی طراحی شد تا فرآیندهای بانکی در تمامی بانک‌ها به صورت یکپارچه انجام شود. در ادامه با شبا و نحوه دریافت آن بیشتر آشنا می‌شویم.

شماره شبا چیست؟

شناسه حساب بانکی ایرانیان یا به اختصار «شبا» یک شماره 24 رقمی هست که بر مبنای استاندارد ISO-13616 طراحی شده است. بدین ترتیب، هر حساب بانکی یک شناسه خاص دارد و هر شخصی به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند. مزیت شبا این است که افراد بدون نیاز به ذکر نام بانک و شعبه، نوع حساب و اطلاعاتی مانند آن می‌توانند انتقال وجه مورد نظرشان را به راحتی انجام دهند.

ساختار شماره شبا

شناسه حساب بانکی ایران 24 کاراکتری است. این کاراکترها شامل حروف و اعداد هستند. در ادامه ساختار شبا و کاراکترهای آن را بررسی می‌کنیم:

  • دو کاراکتر اول همیشه ثابت و کد کشور ایران یعنی IR است.
  • دو رقم بعد از حروف Check Digit (شناسه کنترل درستی ساختار) هستند.
  • سه رقم بعدی شامل کدهای بانکی هستند. کد بانک‌های مختلف را در جدول زیر آورده‌ایم.
بانک مرکزی 010
بانک صنعت و معدن 011
بانک ملت 012
بانک رفاه 013
بانک مسکن 014
بانک سپه 015
بانک کشاورزی 016
بانک ملی ایران 017
بانک تجارت 017
بانک صادرات ایران 019
بانک توسعه صادرات ایران 020
پست بانک ایران 021
موسسه اعتباری توسعه 051
بانک کارآفرین 053
بانک پارسیان 054
بانک اقتصاد نوین 055
بانک سامان 056
بانک پاسارگاد 057
بانک سرمایه 058

 

  • رقم بعدی نشان‌دهنده نوع حساب هست. عدد صفر مربوط به حساب‌های سپرده بانکی و عدد یک به حساب‌های تسهیلات بانکی مرتبط است.
  • 18 رقم باقیمانده متعلق به شماره حساب بانکی هست. اگر شماره حساب کوتاه‌تر از 18 رقم باشد، ابتدای آن صفر گذاشته می‌شود تا فرم استاندارد بهم نخورد.

شکل 1ساختار شماره شبا

مزایای شماره شبا

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای انتقال وجه از شناسه حساب بانکی ایرانیان یا شبا استفاده کنند. دلیل این کار، مزایای شبا نسبت به شماره کارت بانکی است. در ادامه با مزایای شماره شبا بیشتر آشنا می‌شوین:

  • امنیت

شبا برای انتقال وجه امنیت بالایی دارد و امکان برداشت غیرمجاز از حساب بانکی با آن وجود ندارد، پس اگر در شرایطی نتوانستید با کارت انتقال وجه انجام دهید، از شبا برای انتقال وجه  استفاده کنید.

  • انتقال وجه بیشتر از سقف کارت به کارت

با شناسه حساب بانکی ایران از طریق سامانه‌های الکترونیکی پایا و ساتنا به صورت روزانه می‌توانید مقدار بیشتری از سقف مجاز را از طریق کارت انتقال دهید.

  • احتمال خطای کم

اگر در وارد کردن یک یا چند رقم شناسه شبا توسط مشتری یا متصدی بانک خطایی پیش بیاید، سیستم بانک با اعلام خطا از ارسال اشتباه وجه به حساب‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

  • نیاز نداشتن به اطلاعات اضافی

 در انتقال‌هایی که با شناسه حساب بانکی ایرانیان انجام می‌شود، نیاز به دانستن و ثبت اطلاعات اضافی مثل نام بانک و شعبه، شماره و نوع حساب  نیست. تمامی اطلاعات در شبا وجود دارند.

  • کارمزد کمتر

در انتقال وجه با شبا کارمزد کمتری از حسابتان کسر می‌شود.

نحوه دریافت شماره شبا

شما با داشتن هر نوع حساب بانکی می‌توانید شناسه حساب بانکی ایران را دریافت کنید. ممکن است برای انتقال وجه به شبا نیاز پیدا کنید اما نحوه دریافت آن را ندانید. در ادامه چند روش دریافت شبا را معرفی می‌کنیم.

شکل 2دریافت شماره شبا

پیدا کردن شبا از روی کارت بانکی

راحت‌ترین و بهترین راه بررسی کارت بانکیتان هست. اگر حساب بانکی شما کارت عابر بانک دارد، به احتمال زیاد روی آن شبا درج شده است. پس از بررسی کارتتان در صورتی که شبا روی آن درج نشده باشد می‌توانید از روش‌های دیگر برای دریافت شناسه استفاده کنید.

دریافت شبا با اپلیکیشن‌های بانکی

دومین راه برای دریافت شبا استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی یا اینترنت بانک است. برای استفاده از این پلتفرم‌ها ابتدا باید به فعالسازی این اپلیکیشن‌ها بپردازید. بعد از فعالسازی می‌توانید با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در این اپلیکیشن‌ها، شبای حساب بانکی خود را بگیرید.

استفاده از سایت بانک برای گرفتن شبا

یک راه دیگر برای گرفتن شبا مراجعه به سایت بانکی مدنظرتان است. برای گرفتن شماره شبا از طریق سایت، نام بانک یا آدرس سایت بانک را در مرورگرتان جستجو کنید. سپس وارد سایت بانک مدنظرتان شده و اقدام به دریافت شماره شبا کنید.

مراجعه به بانک

آخرین راه برای دریافت شماره حساب بانکی ایرانیان این است که به بانک بروید. اگر با استفاده از روش‌های فوق نتوانستید شبا دریافت کنید، به یکی از شعبه‌های بانک مدنظر خود رفته و از متصدی بانک درخواست دریافت شناسه شبا را داشته باشید.  با این روش برای هر نوع حساب بانکی  می‌توانید شبا بگیرید.

تفاوت میان شماره شبا با شماره حساب و شماره کارت چیست؟

برای این که بدانید شماره‌هایی همچون شماره کارت، شبا و حساب چه هستند و چه کاربردی دارند، آنها را به صورت جداگانه معرفی می‌کنیم تا بتوانید در مواقع لزوم از آنها بهره ببرید.

شماره شبا

هر حساب بانکی یک شناسه حساب بانکی ایرانیان یا همان شبا دارد. هر شخص می‌تواند از این شماره برای انتقال وجه بین بانکی، گرفتن درگاه پرداخت و دستگاه پوز استفاده کند.

شماره کارت

این شماره فقط برای حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت شخصی صادر می‌شود و برای حساب‌های جاری و حقوقی کاربرد ندارد. شماره کارت نیز همانند شبا در سیستم بانکی خاص است و برای انتقال وجه بین بانکی از آن استفاده می‌شود. شماره کارت برخلاف شبا و حساب، پس از مدتی منقضی می‌شود و برای تمدید آن باید به بانک مراجعه کنید.

شماره حساب

شماره شناسایی حساب شما در بانک، شماره حساب نام دارد. همه‌ حساب‌ها مانند حساب‌های حقیقی و حقوقی با انواع سرمایه‌گذاری‌های جاری و سپرده، شماره حساب مختص خود را دارند. در ضمن برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک، از شماره حساب می‌توان استفاده کرد.

شماره حساب بین‌المللی چه ارتباطی با شماره شبا دارد؟

International Bank Account Number به معنای شماره حساب بانکی بین‌المللی است و به اختصار IBAN گفته می‌شود. IBAN یک استاندارد بین‌المللی هست و کاربرد آن شناسایی حساب‌های بانکی است. هر حساب بانکی یک شماره IBAN دارد. این استاندارد در تمام کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر استفاده می‌شود. این شماره شباهت زیادی به شبا دارد؛ چون در واقع شبا طبق قوانین IBAN طراحی شده است.

شکل 4شماره شبا بین المللی

جمع بندی

ما در این مطلب اطلاعات جامع و کامل در رابطه با شماره شبا را در اختیارتان قرار دادیم تا متناسب با این اطلاعات بتوانید از خدمات شبا بانک‌های مختلف بهره ببرید. فراموش نکنید استفاده از شبا مزایای زیادی همچون کارمزد کمتر یا سقف انتقال وجه بیشتر دارد که می‌توانید پس از اخذ شبا مورد نیازتان از آنها بهره ببرید. در صورتی که سوالات بیشتری در این رابطه دارید، حتما آنها را با ما در میان بگذارید.

منابع

  • https://payping.ir/blog/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D8%A7/#:~:text=%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D8%8C%20%DB%8C%DA%A9%20%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%2024,%D8%A8%DB%8C%D9%86%20%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%DB%8C%20%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA.
  • https://jibimo.com/iban/
  • https://ghabzino.com/blog/payment-way/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D8%A7/
  • https://www.zarinpal.com/blog/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *